Scenariusz przedstawia spotkanie w ramach programu "Śnieżnobiały Uśmiech", którego celem jest pomoc dzieciom w ukształtowaniu i utrwaleniu korzystnych nawyków higienicznych
Cele operacyjne: Dziecko: - wie, że należy co najmniej dwa razy dziennie myć zęby; - stosuje pasty do zębów zawierające fluor; - wie, jakie znaczenie mają fluorki dla zachowania zdrowych zębów; - dba o przybory do mycia zębów; - wie, że zużytą szczoteczkę do zębów należy wymieniać co 2-3 miesiące; - potrafi prawidłowo myć zęby; - rozumie znaczenie właściwej diety dla zachowania zdrowych zębów; - wie, na czym polega rola lekarzy stomatologów oraz dlaczego należy regularnie przeprowadzać badania kontrolne;
Dekoracja: na kotarze głównej sceny zawieszone są wycięte z kartonu ząbki z różnymi minami: radosne, wesołe, smutne, plansza pt. „Szczotkowanie zębów”; na bocznych kotarach zawieszone słońce i księżyc; na stoliku przygotowane są: model szczęki, szczoteczka do zębów, sylwety: szczoteczki do zębów, kubka, pasty do zębów, „wesołe” ząbki z kartonu.
Przebieg: Inscenizacja „Elinka” w wykonaniu nauczycielki przebranej za myszkę. Nazywają mnie Myszką Elinką, Bo zawsze mam wesołą minkę. Szczoteczkę w prawą rączkę ujmuję I przed lusterkiem ząbki szczotkuję. I zawsze o tym pamiętam, Aby codziennie, nie tylko od święta, Myć swoje ząbki, gdy idę spać, A także rano, gdy pora wstać. By ząbki były zdrowe i białe Gotowa jestem myć ząbki małe: I po śniadaniu i po kolacji, I po obiedzie- czy nie mam racji? Najpierw te z lewej pastę dostają, Potem te z prawej- bo też czekają. Ząbki na górze dokładnie myję, I tych na dole też nie ominę. Bo aby ząbki przepiękne mieć Trzeba po prostu umieć i chcieć.
Rozmowa Myszki z dziećmi: - Kiedy Elinka myje swoje ząbki? - Ile razy w ciągu dnia Myszka myje zęby? - Co jest potrzebne do pielęgnacji ząbków? - Jaką minkę ma Elinka? Dlaczego? Prezentacja plakatu „Szczotkowanie zębów”- omówienie przez chętne dzieci poszczególnych obrazków. „Mycie zębów”- krótka inscenizacja z użyciem kartonowych sylwet.
Szczotka: Jestem szczotka. Tuba: Jestem tuba. Szczotka: Pani tuba jest za gruba. Tuba: Jestem gruba, ale schudnę, bo to wcale nie jest trudne. Szczotka: Buzia sama się otwiera- mycie zębów będzie teraz. Będę myła zęby póty, aż umyję w dwie minuty! Kubek: Teraz pora na mój występ- dam ci trochę wody czystej. Wypłucz buzię, umyj szczotkę i piosenki zanuć zwrotkę. „Myję zęby”- śpiew piosenki inscenizowanej ruchem- ( wszystkie dzieci ). Wielkie szczotkowanie „zębów olbrzyma”- pokaz prawidłowego sposobu szczotkowania zębów z wykorzystaniem modelu zębów: - pokaz przez nauczyciela; - czyszczenie zębów przez dzieci z użyciem swoich szczoteczek; - przegląd szczoteczek do zębów, przypomnienie, że należy je wymieniać przynajmniej jeden raz na dwa miesiące;
Krótki quiz: nagrodą za prawidłową odpowiedź grupy jest kartonowy model uśmiechniętego ząbka.
Grupa II: Siedzę sobie w tubie, bo to bardzo lubię. Gdy mnie dziecko do mycia ząbków potrzebuje, to wtedy z tuby wyskakuję. - Jak należy nakładać pastę na szczoteczkę?(pokaz i omówienie) - Jakich past najlepiej używać? Co robią fluorki? Grupa III: Co to jest, na pewno wiesz. Najeżona jest jak jeż. Lecz nikogo nie kłuje, tylko zęby szczotkuje. - Jak należy dbać o swoją szczoteczkę? - Jak często należy wymieniać zużytą szczoteczkę? Grupa IV: Jestem naczynie ciekawe. Można wlać do mnie mleko, kawę. Ale można też wlać ciepłą wodę, aby wypłukać ząbki młode. - Jak należy dbać o swój kubek?(dokładne mycie, suszenie) - Jakiej wody używamy do mycia zębów?(ciepłej) Gr.II- Jak nazywa się lekarz, który leczy nasze zęby? Gr.III- Czy do stomatologa chodzimy tylko wtedy, gdy bolą nas zęby? Gr.IV- Czy wiecie co to są ubytki w zębach i co je powoduje? Gr.II- Czy jest zdrowe dla naszych zębów jedzenie dużej ilości słodyczy? Gr.III- Wymieńcie białe produkty zdrowe dla naszych zębów. Gr.IV- Wymieńcie inne produkty zdrowe dla naszych zębów. Wiersz M. Strzałkowskiej pt. „Zęby”, deklamowany przez nauczycielkę, a inscenizowany ruchem przez dzieci. Zdrowe zęby to fortuna! Gdy dbasz o nie należycie, Są ci wdzięczne i z radością Służą ci przez całe życie- gdy się śmiejesz – do szczerzenia, gdy się boisz- do szczękania, gdy zajadasz- do gryzienia, gdy się złościsz- do zgrzytania.(…) Szoruj zęby na okrągło, szoruj w górę, szoruj na dół, szoruj z przodu, szoruj z boków i płucz z siłą wodospadu! Wręczenie dzieciom „Dzienniczków szczotkowania” celem zaznaczania każdego mycia zębów w domu.
Opracowanie i prowadzenie: mgr B. Kaczmarczyk |